ردیف کردن دندان ها با استفاده از درمان ارتودنسی

///ردیف کردن دندان ها با استفاده از درمان ارتودنسی
ردیف کردن دندان ها با استفاده از درمان ارتودنسی 2018-09-12T11:37:39+00:00

به گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا، در ایالات متحده حدود 4.5 میلیون نفر از براکت های ارتودنسی، برای ردیف کردن دندان ها و زیبایی لبخندشان استفاده می کنند. همانطور که می دانید یک متخصص ارتودنسی با استفاده از آموزش هایی که دیده، همواره سعی بر تصحیح نواقص دندانی، بی نظمی های آن و مشکلات لثه ای دارد.

چرا در ساختار دندان ها اختلال ایجاد شده و کج می شوند؟
دکتر سیامک همت پور متخصص ارتودنسی معتقد است هر دو عامل وراثت و محیط می تواند در به هم ریختن چیدمان دندان ها تاثیر گذار باشد. به گفته ایشان ریشه ی وراثتی این مشکلات با علائمی مانند ناهنجاری های دندانی شدید می توانند پدیدار شوند و همچنین بد رفتاری با دندانها شامل مکیدن انگشت در نوزادان و فشار به دندان ها توسط زبان هم می تواند موجبات مال اکلوژن یا ناهنجاری دندانی را پدید آورند.

گزینه های درمانی برای ردیف کردن دندان ها و درمان مال اکلوژن چیست؟
درمان های ارتودنسی معمولا در سه مرحله اجرایی می شوند، در مرحله اول وسایل و دستگاه های ارتودنسی در دهان بیمار نصب می شوند تا بتوانند فضای بیشتری برای اعمال تغییرات ایجاد کنند، برای مثال palatal expanders یا دستگاه وسیع کننده کام، که برای بسط دادن عرض کام استفاده می شوند. و میله های پشت دهانی، که وظیفه گسترش فک پایین را به عهده دارند. مرحله اصلاح زمانی انجام می گیرد که بریس ارتودنسی روی دندان ها قرار می گیرد، در این مدت دندان ها مرتب و سپس صاف می شوند و مال اکلوژن در طی یک دوره زمانی ( بر اساس شدت بی نظمی دندان ها و فک ) اصلاح می شوند. مرحله بعدی زمانی ست که استفاده از دستگاه ثابت به اتمام رسیده و مرحله نگهداری واپسین آغاز می شود، در این زمان دندان ها تحت نظارت قرار گرفته و با استفاده از دستگاه های ثابت یا متحرک روند نهایی درمان کنترل می شود. و در طی این فرایند نهایتا لبخند زیبای شما بازپروری شده است.

انواع بریس ها ( براکت ها )
بریس ها در بیش از 30 سال پیش، شامل نوار های فلزی بزرگی بودند که در اطراف هر دندان محصور شده و چسبانده شده بودند. بریس ها را می توان روی سطح دندان ها و یا پشت دندان ها ( براکت های زبانی یا لینگوال ) نصب کرد و این بستگی به این دارد که ارتودنتیست شما چه درمانی را برایتان پیشنهاد می کند. بریس ها، آچ وایرها و کش های ارتودنسی میتوانند رنگی باشند که انتخاب از بین انها برای کودکان و نوجوانان سرگرمی زیادی ایجاد میکند.
امروزه براکت های کوچکی که روی سطح جلویی دندان قرار می گیرند؛ از فلز یا سرامیک ساخته شده اند. براکت ها از طریق مواد چسبنده ای به دندان های جلویی پیوند می خورند و نوار های فلزی هم برای دندان های عقبی استفاده می شوند.
یکی دیگر از سیستم های جایگزین براکت های ثابت، سیستم invisalign یا الاینر شفاف ارتودنسی است. این سیستم که متحرک بوده و قابلیت برداشته شدن از دهان را دارد، برای کمک به جهت گیری صحیح دندان ها، در طول شبانه روز از آنها استفاده می شود. همچنین می توان الاینر شفاف را در زمان غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از دهان خارج کرد.

بیشتر بدانید: مزایای ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان

 

مراقبت از بریس ها
دندانپزشک یا پزشک متخصص ارتودنسی معمولا آموزش کلی در مورد چگونگی محافظت از دندان ها در زمان ارتودنسی، و نحوه شست و شو و تمیز نگه داشتن آنها را آموزش خواهد داد. و می توانید محصولاتی که برای تمیز کردن دندان ها در حالت ارتودنسی استفاده می شود را تهیه و از آنها استفاده کنید. فقط از پزشک متخصص خود بپرسید که کدام یک برای شما بهتر است.
مسواک زدن باید روزانه حداقل 2 تا 3 بار ، با رعایت زاویه 45 درجه طی حرکات رفت و برگشتی عقب و جلو انجام شود، اما در طول مسواک زدن از صدمه ندیدن پلاک های دندانی اطمینان حاصل کنید و با آرامش دندان ها و براکت های ارتودنسی خود را تمیز کنید.
نکته ی مهم دیگر در تمیز کردن دندان ها استفاده از نخ دندان است. اگر باقی مانده غذاها در بین دندان ها بماند ، باید از یک تمیز کننده بین دندانی استفاده کنید، و با آب کشی دهان بقایای غذاهای مانده در بین دندان ها را خارج کرده و از پیش آمد های احتمالی، مثل باکتری های ایجاد کننده بوی بد، جلوگیری کنید.
استفاده از خمیر دندان های ضد باکتری، نخ دندان و دهان شویه های ضد عفونی کننده می تواند تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کند.

چگونه زیبایی دندانهای خود را بعد از خارج کردن بریس ها حفظ کنیم ؟
بعد از این که شما براکت دندان هایتان را از دهان خود خارج می کنید، به یاد داشته باشید که باید در طول شبانه روز از یک دستگاه پلاستیکی با عنوان نگهدارنده یا ریتینر استفاده کنید. این نگهدارنده را می توانید با آب گرم و خمیر دندان و مسواک شستشو دهید و تمیز کنید. و برای محافظت از آن زمانی که از دهان خارج شده، نگهدارنده را در محفظه پلاستیکی نگهداری نمایید.

بیشتر بدانید : بعد از ارتودنسی چه باید کرد؟

همچنین دندان پزشک خود را حداقل دو بار در سال برای تمیز کردن حرفه ای دندان ها، و متخصص ارتودنسی تان را در جهت نگهداری از دندان ها بعد از طی مراحل درمان، در قرار ملاقات هایی با بازه زمانی منظم، دیدار کنید.